Standardy ochrony małoletnich w Aktimedica Sp. z o.o.
Niniejsza procedura ma za cel wspierać pracowników Aktimedica sp. z o.o. w realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka. Pracownicy wykonujący zawody medyczne jako osoby odpowiednio przygotowane do stawiania diagnoz medycznych pełnią jedną z najważniejszych ról w procesie rozpoznawania krzywdzenia dziecka.
Rozdział I
Przepisy ogóle
§ 1
Niniejsze standardy ochrony małoletnich (dalej w skrócie jako „standardy”) określają w szczególności:
1. zasady bezpiecznej rekrutacji;
2. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikiem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
3. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
4. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego;
5. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
6. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania pracownika do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
7. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
8. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
9. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
10. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
11. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
12. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
13. zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Rozdział II Objaśnienie terminów
§ 2
1. Na potrzeby niniejszej procedury za pracownika Aktimedica sp. z o.o. (dalej także jako „Przychodnia”) uważa się pracowników, współpracowników, osoby świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, wolontariuszy, rezydentów, studentów, stażystów, praktykantów – niezależnie od podstawy zatrudnienia.
2. Małoletnim, dzieckiem jest osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekun dziecka to rodzice, opiekunowie prawni oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem
4. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z przedstawicieli ustawowych dziecka (rodzica, opiekuna prawnego, kuratora itp.). W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka albo innego działania/ zaniechania powodującego zagrożenie dobra dziecka, w tym polegającego na jego zaniedbywaniu przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub współpracownika Przychodni.
6. Przemoc domowa — jest to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
1) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
2) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
3) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
4) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej
5) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
7. Osoba doznająca przemocy domowej – małoletni wobec których jest stosowana przemoc domowa, jak również małoletni będący świadkiem przemocy domowej.
8. Osoba stosująca przemoc domową — osoba, która dopuszcza się przemocy domowej wobec osoby doznającej przemocy domowej.
9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich– Specjalista ds. obsługi pacjenta.
10. Procedura – niniejszy dokument Standardy Ochrony Małoletnich.
11. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział III Zasady bezpiecznej rekrutacji
§ 3
1. Przychodnia przestrzega zasad bezpiecznej rekrutacji określonych w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560)
2. Oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska stanowi Załącznik nr 1.
3. Oświadczenie o zamieszkiwaniu w ciągu ostatnich 20 lat w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo innego obywatelstwa stanowi Załącznik nr 2
4. Oświadczenie dotyczące braku prowadzenia rejestru karnego i wydawania informacji z rejestru karnego w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska stanowi Załącznik nr 3.
5. Oświadczenie pracownika o zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich stanowi Załącznik nr 4.
Rozdział IV
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikiem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
§ 4
1. Pracownik zobowiązany jest do przestrzegania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, a w szczególności do bezwzględnego przestrzegania praw pacjenta.
2. Pracownik we wszystkich działaniach podejmowanych wobec małoletniego pacjenta ma obowiązek kierować się jego dobrem i najlepszym interesem.
3. W każdej interakcji z małoletnim pacjentem pracownik bierze pod uwagę jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby.
4. W kontakcie z małoletnim pacjentem i jego opiekunami pracownik ma obowiązek zachować: życzliwość, empatię, szacunek, wrażliwość kulturową i postawę nieoceniającą.
§ 5
1. Pracownik podczas kontaktu z małoletnim pacjentem powinien mu się przedstawić, określić swoją rolę w Przychodni, przekazać mu informacje na temat czynności, które będą podejmowane wobec małoletniego pacjenta, stworzyć mu warunki do zadawania pytań.
2. W rozmowie z małoletnim pacjentem warto zwracać się do niego po imieniu w preferowanej przez małoletniego pacjenta formie. Prowadząc komunikację ze współobecnymi opiekunami lub osobami z grona pracowników należy pamiętać o obecności małoletniego dziecka tzn. m.in. nie omawiać sytuacji dziecka ponad jego głową ignorując jego obecność.
3. Informacje powinny być przekazywane w prosty i przystępny sposób, aby mogły być zrozumiane przez małoletniego pacjenta. Forma przekazu i przekazywana treść powinny uwzględniać wiek małoletniego pacjenta, jego sytuację, stopień rozwoju, dojrzałości emocjonalnej. Należy informować dziecko o wykonywanych czynnościach i o tym, co będzie po sobie następować.
4. Pracownik w miarę możliwości współpracuje z opiekunami małoletniego pacjenta w procesie przygotowania go do udzielenia świadczenia medycznego, czy uspokojenia, w związku z czym zaleca się prowadzenie rozmów na temat tego, co małoletni pacjent lubi, na co reaguje niekorzystnie, a na co pozytywnie.
5. Pracownik powinien uszanować prawo małoletniego pacjenta do zmienności jego nastrojów, zmienności jego zdania.
6. Każdy małoletni pacjent ma prawo do poszanowania jego intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.
7. Kontakt fizyczny z dzieckiem, jaki jest niezwiązany z udzielaniem świadczenia medycznego, jest możliwy z zachowaniem poszanowania zasad współżycia społecznego w ramach powszechnie akceptowalnych norm i granic. Należy jednak uzyskać każdorazowo aprobatę małoletniego pacjenta np. na jego przytulenie w celu uspokojenia.
8. Zabronione jest wchodzenie w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego pacjenta lub wobec jego opiekunów. Powyższe nie dotyczy relacji rodzinnych lub towarzyskich. W przypadku relacji rodzinnych lub towarzyskich zabronione jest postępowanie, które wykorzystuje relację do zachowań mogących prowadzić do krzywdzenia dziecka.
§ 6
1. W sytuacji, kiedy pracownik widzi lub podejrzewa, że dziecko jest ofiarą przemocy ma obowiązek reagować i poinformować o tym odpowiednie służby.
2. Pracownik ma obowiązek zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
§ 7
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich, w szczególności:
1) Straszenie lub szantażowanie dziecka w celu nakłonienia do współpracy.
2) Ignorowanie lub bagatelizowanie potrzeb dziecka.
3) Ignorowanie lub umniejszanie odczuć dziecka np. lęku przed bólem, strachu przed zabiegiem.
4) Mówienie nieprawdy podczas wykonywania czynności m.in. medycznych, np. zapewnianie, że coś nie będzie bolało, choć faktem jest, że ból przy danym oddziaływaniu może się pojawić.
5) Stosowanie jakiejkolwiek przemocy wobec dziecka.
6) Dopuszczanie do sytuacji, w których małoletni pacjenci i jego rodzice/opiekunowie czują się dyskryminowani lub otrzymują niższy standard opieki.
7) Krzyczenie, zawstydzanie, upokarzanie, obrażanie lub lekceważenie dziecka oraz jego rodziców lub opiekunów prawnych.
8) Niewyjaśnianie zastosowanych metod leczenia lub procedur. Nieudzielanie informacji dziecku oraz rodzicom i opiekunom.
9) Traktowanie dziecka lub jego rodziców/opiekunów jako osób nie będących w stanie zrozumieć medycznych informacji. Zadaniem pracownika jest udzielenie informacji w sposób zrozumiały i adekwatny do poziomu intelektualnego oraz ogólnych możliwości poznawczych pacjentów.
10) Zabronione jest nawiązywanie jakichkolwiek relacji z małoletnim pacjentem, które mogą być zakwalifikowane jako relacje o charakterze seksualnym czy romantycznym. Zabronione jest ukrywanie informacji na temat możliwości występowania relacji, które charakteryzują się w szczególności zjawiskiem polegającym na zauroczeniu małoletnim pacjentem przez pracownika. Wszelkie takie informacje powinny być przekazywane do osoby odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich w sposób gwarantujący poszanowanie godności osób których dotyczą lub mogą dotyczyć.
11) Zabronione jest zachowywanie się w obecności małoletnich pacjentów w sposób niestosowny, bądź dwuznaczny, lub w sposób, który może obiektywnie zostać uznany za taki, obejmuje to w szczególności używanie wobec małoletnich pacjentów, w ich obecności wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletnich pacjentów relacji władzy lub przewagi fizycznej.
12) Zabronione jest przyjmowania jakichkolwiek rzeczy, w tym pieniędzy od małoletnich pacjentów, opiekunów, osób trzecich.
Rozdział V
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury “Niebieskie Karty”
§ 8
1. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby będącej pracownikiem Przychodni, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź innej osoby bliskiej, a także innych dzieci.
2. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
1) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem);
2) doszło do innej formy krzywdzenia takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
3) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
3. W przypadku podjęcia przez pracownika Przychodni podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek:
1) udzielić niezbędnej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia;
2) poinformować osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich;
4. Za prowadzenie interwencji odpowiada osoba, która zauważyła krzywdzenie dziecka.
5. Osoba prowadząca interwencję ma obowiązek:
1) poinformować rodziców/opiekunów dziecka o podejrzeniu krzywdzenia dziecka;
2) udzielić informacji o możliwościach uzyskania pomocy lub wsparcia w szczególności od instytucji udzielających specjalistycznej pomocy oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy lub zaniedbania.
6. Czynności podejmowane i realizowane wobec dziecka przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego, chyba że z uwagi na charakter tych czynności jest to niemożliwie albo wobec rodzica, opiekuna prawnego istnieje uzasadnione podejrzenie, że są oni sprawcami krzywdzenia dziecka. W takiej sytuacji, jeżeli jest to możliwe działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności najbliższej osoby pełnoletniej.
7. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi stosowanie wobec niego przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
8. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:
1) do prokuratury (Prokuratura Rejonowa Warszawa Praga Południe w Warszawie) lub policji (Komisariat Policji Warszawa Wawer) – Załącznik nr 5,
2) do właściwego sądu rodzinnego (Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi Południe w Warszawie, Wydział Rodzinny i Nieletnich) – Załącznik nr 6,
3) do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy przesyłając formularz „Niebieska Karta – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie – Załącznik nr 9.
9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie poprzedzającym.
10. Dokumentację związaną z procedurą interwencji przechowuje i archiwizuje osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
11. Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.
§ 9
1. W przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, działanie interwencyjne polega na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz przekazaniu go policji albo do prokuratury.
2. W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę lub gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia potrzeb dziecka:
1) ze strony pracownika: a) w sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, b) w sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, c) jeżeli pracownik, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez Przychodnię, lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z organizacją lub instytucją współpracującą.
2) ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych domowników: a) należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową, b) gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować – należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny – Załącznik nr 6.
3) ze strony innego dziecka, gdy osoba prowadząca interwencję stwierdzi: a) istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego – zawiadamia o tym rodziców lub opiekuna nieletniego, szkołę, sąd rodzinny, policję lub inny właściwy organ – Załącznik nr 6 oraz Załącznik nr 5; b) dopuszczeniu się przez nieletniego czynu karalnego – zawiadamia o tym sąd rodzinny lub policję – Załącznik nr 6 oraz Załącznik nr 5; c) możliwość popełnienia przez nieletniego przestępstwa – zawiadamia o tym sąd rodzinny lub policję oraz podejmuje niezbędne czynności, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu zabronionego – Załącznik nr 5; d) istnienie innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa szkodę małoletniego – występuje do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka o wgląd w sytuację rodziny dziecka krzywdzącego – Załącznik nr 6.
2. Osoba odpowiedzialna za interwencję może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
3. W przypadku gdy doszło do krzywdzenia dziecka przez inne dziecko w trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez osoby trzecie lub opiekunów prawnych. W takiej sytuacji należy podjąć odpowiednie działania określone w § 9
4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony pracownika należy niezwłocznie odsunąć pracownika od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
Rozdział VI
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
§ 10
1. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich jest osobą odpowiedzialną za przeglądy i aktualizację procedury adekwatnie do potrzeb wynikających z konieczności dostosowania jej zapisów ze względu na nowelizację przepisów prawa lub zmieniającą się sytuację faktyczną, w tym za monitorowanie realizacji i przestrzegania procedury, za reagowanie na sygnały naruszenia jej postanowień.
2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników, minimum raz na 24 miesiące, anonimową ankietę monitorującą poziom realizacji procedury – Załącznik nr 7.
3. W ankiecie, o której mowa powyżej pracownicy Przychodni mogą proponować zmiany standardów oraz wskazywać naruszenia standardów w organizacji.
4. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przedstawia wypełnione przez pracowników i współpracowników ankiety zarządowi Spółki.
5. Zarząd Spółki wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom oraz współpracownikom nowe brzmienie standardów.
Rozdział VII
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników
do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania
oraz sposób dokumentowania tej czynności
§ 11
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Przychodni do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich jest osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przygotowuje pracowników do stosowania Standardów, monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie i dokumentuje naruszenia, koordynuje zmiany w Standardach.
3. Przygotowanie pracowników do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich może polegać na udziale w szkoleniu. Szkolenie jest prowadzone w formie dowolnej.
4. Udział pracowników w szkoleniu jest każdorazowo dokumentowany przez sporządzenie wykazu osób uczestniczących w szkoleniu z zakresu stosowania Standardów Ochrony Małoletnich. Wykazy osób uczestniczących w szkoleniu są przechowywane oraz archiwizowane przez osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
Rozdział VIII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§ 12
1. Procedurę w pełnej wersji oraz skróconej, udostępnia się na stronie internetowej Przychodni oraz wywiesza się w widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń.
2. Procedura w wersji skróconej jest przeznaczona dla małoletnich pacjentów i zawiera istotne dla nich wybrane wiadomości w formie uproszczonej.
Rozdział IX
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
§ 13
Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu są pracownicy Przychodni. W szczególności zgłoszenia mogą być kierowane do osoby odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich.
Rozdział X
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
§ 14
1. Incydenty i zdarzenia zagrażające dobru małoletniego są dokumentowane poprzez sporządzenie karty interwencji – Załącznik nr 8.
2. Dokumentację przechowuje oraz archiwizuje osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich prowadzi wykaz ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Rozdział XI
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
§ 15
1. Personel Przychodni zobowiązany jest do zwracania szczególnej uwagi na nieprawidłowe zachowania małoletnich pacjentów względem siebie oraz do odpowiedniego i adekwatnego reagowania
2. Małoletni przebywający w Przychodni powinni zachowywać się w sposób kulturalny zgodnie z zasadami współżycia społecznego, a ich opiekunowie powinni w sposób należyty troszczyć się o przestrzeganie ww. zasady przez małoletnich pacjentów.
3. Do niedozwolonych działań małoletnich przebywających w Przychodni należą w szczególności:
1) granie, rozpowszechnienie lub zachęcanie do gry w niebezpieczne gier,
2) nakłanianie innych do przemocy lub samookaleczenia,
3) rozpowszechnianie treści niebezpiecznych lub niedozwolonych w tym: a) treści obrazujących przemoc, obrażenia fizyczne lub śmierć np. wypadki drogowe, okrucieństwo wobec zwierząt, b) treści nawołujących do samookaleczeń lub samobójstw, bądź zachowań szkodliwych dla zdrowia, czy też zażywania niebezpiecznych substancji, c) treści dyskryminujących, zawierających postawy wrogości, nienawiści, d) treści pornograficznych.
4) stosowanie cyberprzemocy,
5) uprawianie mowy nienawiści,
6) rozpowszechnianie wizerunku innych pacjentów, osób przebywających w Przychodni bez ich zgody.
Rozdział XII
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
§ 16
1. Małoletni korzystają z własnych urządzeń elektronicznych pod opieką i nadzorem swoich rodziców/opiekunów, a także ściśle stosują się do obowiązujących w tym względzie zasad i regulaminów obowiązujących w Przychodni a także powszechnie akceptowalnych zasad współżycia społecznego
2. Zabronione jest używanie urządzeń elektronicznych podczas wykonywania badania lub udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
3. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą urządzeń elektronicznych jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej.
4. Na terenie Przychodni sieć Wi-Fi nie jest dostępna dla pacjentów.
5. Dzieci powinny korzystać jedynie z pozytywnych i bezpiecznych treści wskazanych przez rodziców/opiekunów. Rodzice/opiekunowie dzieci w wieku przedszkolnym powinni towarzyszyć podczas korzystania z sieci, jeśli dzieci są starsze, rodzice/opiekunowie powinni mieć wglądu w ekran telefonu czy urządzenia mobilnego, z którego korzystają. Zalecane jest zainstalowanie programu do kontroli rodzicielskiej.
6. Treści nieodpowiednie i niebezpieczne to takie materiały, które mogą wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promują niebezpieczne zachowania. Można do nich zaliczyć:
1) treści pornograficzne w tym tzw. pornografia dziecięca, czyli materiały prezentujące seksualne wykorzystywanie dzieci;
2) treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne, deformacje ciała, np. zdjęcia lub filmy przedstawiające ofiary wypadków, okrucieństwo wobec zwierząt;
3) treści nawołujące do samookaleczeń lub samobójstw, bądź zachowań szkodliwych dla zdrowia, np. ruch pro-ana, zachęcanie do zażywania niebezpiecznych substancji np. leków czy narkotyków;
4) treści dyskryminacyjne, nawołujące do wrogości, a nawet nienawiści wobec różnych grup społecznych lub jednostek.
7. Szkodliwe i niedozwolone treści zaleca się zgłaszać do NASK dyzurnet.pl za pośrednictwem serwisu www.dyzurnet.pl — jest to punkt kontaktowy, do którego można anonimowo zgłaszać przypadki występowania w Internecie treści zabronionych prawem takich, jak pornografia dziecięca, pedofilia, treści o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym
8. Dzieci nie powinny publikować samodzielnie w sieci prywatnych informacji (filmów, zdjęć). Taki zakaz powinien być połączony ze zwróceniem dziecku uwagi na zagrożenia związane z publikacją wizerunku i prywatnych informacji.
Rozdział XIII
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dziecka
§ 17
1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych
2. Pracownik Przychodni ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa i regulacjami obowiązującymi w Przychodni.
3. Dane osobowe pacjenta są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom do tego uprawnionym.
4. Pracownikom nie wolno fotografować ani nagrywać dziecka bez zgody opiekuna prawnego dziecka wyrażonego w formie pisemnej. Nie wolno również upubliczniać zdjęć i nagrań dziecka w jakiejkolwiek formie bez zgody opiekuna prawnego dziecka. Zgoda musi być odebrana w sposób świadomy, dobrowolny ze zrozumieniem treści zgody. Tak wyrażona zgoda może być również wycofana w każdym czasie, poprzez złożenie oświadczenia opiekuna prawnego w cofnięciu takiej zgody.
5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna nie jest wymagana.
6. Podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka możliwe jest tylko za wiedzą i zgodą tego opiekuna.
Rozdział X
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
§ 18
1. Pomimo zastosowania procedury interwencji, może zostać utworzona grupa wsparcia dla pokrzywdzonego pacjenta, którą koordynuje osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich.
2. Grupę wsparcia tworzą specjaliści w zależności od krzywdy doznanej przez małoletniego.
3. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia, rodzaju oraz zakresu pomocy jakiej należy udzielić pokrzywdzonemu pacjentowi oraz celem wdrożenia działań pomocowych.
Rozdział XI
Przepisy końcowe
§ 19
Standardy wchodzą w życie z dniem wydania zarządzenia.
Załączniki:
Załącznik nr 1 Wzór oświadczenia o posiadaniu obywatelstwa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska Załącznik nr 2 Wzór oświadczenia o zamieszkiwaniu w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo innego obywatelstwa Załącznik nr 3 Wzór oświadczenia dotyczące braku prowadzenia rejestru karnego i wydawania informacji z rejestru karnego w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska Załącznik nr 4 Wzór oświadczenia pracownika Załącznik nr 5 Wzór zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa Załącznik nr 6 Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny Załącznik nr 7 Wzór ankiety monitorującej Standardy Ochrony Małoletnich Załącznik nr 8 Wzór karty interwencji Załącznik nr 9
Wzór Niebieskiej Karty – A